Warzywa i owoce są bardzo dobrym źródłem witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Są jedynym źródłem witaminy C, która pomaga w gojeniu skaleczeń i ran oraz utrzymuje w zdrowiu zęby i dziąsła. Dodatkowo pomaga w przyswajaniu żelaza i wspiera odporność.

 

Jedzenie warzyw i owoców  daje wiele korzyści dla zdrowia. Udowodniono, że ludzie którzy jedzą więcej produktów z tej grupy mają niższe ryzyko zachorowania na niektóre choroby przewlekłe. Regularne spożywanie dużych ilości warzyw i owoców obniża ryzyko chorób serca ze względu na dużą zawartość potasu w tych produktach.  Znaczne ilości warzyw i owoców w diecie mogą przyczyniać się do obniżenia ryzyka zachorowania na niektóre choroby nowotworowe.

Warzywa i owoce, a odchudzanie

Niska kaloryczność warzyw, a dodatkowo duża zawartość składników mineralnych sprawia, że są idealne dla osób, które chcą zgubić zbędne kilogramy lub utrzymać odpowiednią masę ciała. Wartość energetyczna 100g warzyw to średnio 10-40 kcal. Warzywa zawierają dużo wody i mało węglowodanów, przez co nie podnoszą gwałtownie poziomu cukru we krwi i nie powodują nagłych napadów głodu.  

Owoce, mimo iż zawierają więcej cukrów prostych niż warzywa są bogate w witaminy, składniki mineralne i błonnik pokarmowy, dzięki czemu (podobnie jak w przypadku warzyw) nie będziemy odczuwali nagłych napadów głodu podczas odchudzania. Owoce mogą zastąpić słodkie przekąski, które w konsekwencji prowadzą do nadwagi i otyłości, problemów z koncentracją, złego samopoczucia
i braku energii.

Jeśli nie chcesz, by odchudzanie zakończyło się osłabieniem, anemią, problemami z cerą lub wypadaniem włosów spożywaj dużą ilość warzyw i owoców.

Korzyści zdrowotne związane z dużym spożyciem warzyw i owoców

  • Zmniejszone ryzyko udaru, zawału, nadciśnienia tętniczego i innych chorób sercowo-naczyniowych.
  • Zmniejszone ryzyko cukrzycy typu II.
  • może chronić przed niektórymi nowotworami, np. rakiem jamy ustnej, żołądka, jelita grubego i odbytu.
  • Zmniejszone ryzyko tworzenia się kamieni nerkowych.
  • Zmniejszone ryzyko tworzenia się ubytków w kościach.  
  • Ze względu na małą ilość kilokalorii przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka powstawania nadwagi i otyłości.